Skip to main content
Storprint och kuvertbutiken.se
Johan Andersson startade sitt företag Storprint 2013, numera med avknoppningen Kuvertfabriken.

Storprint, ett modernt skånskt tryckeri som valde Energi2 som elleverantör

Storprints logotyp i starka CMYK-färger lyser upp den disiga aprilmorgonen. I tryckeriet produceras broschyrer, visitkort, affischer, roll-ups, vepor, självhäftande dekor för skyltfönster och mycket annat. På bottenplan tas firmabilar in för att folieras och få ny bildekor. Under senare år har även underbolaget Kuvertbutiken utvecklats till ett allt starkare ben.

Storprint ligger i Löddeköpinge i Skåne och startades av Johan Andersson 2013. Han har en bakgrund som regionchef och ansvarig för butikerna i södra Sverige på Byggmax och har alltid varit intresserad av marknadsföring och reklam – vad som säljer i och runt butik.

Storprint gör allt från små visitkort till utrymmeskrävande fönsterdekor. Företaget ligger i sydvästra Skåne och har kunder över hela Sverige.

– Parallellt med min anställning startade jag en egen firma, jag köpte min första storformatsprinter 2006, och hjälpte bland annat Flying Tiger Copenhagen när de etablerade sig i Sverige. Till slut hade jag så många uppdrag att jag sade upp mig i december 2014, anställde personal och skaffade den här lokalen.

Det är vanligt att han samarbetar med andra företag, ett exempel är att köpa tjänster som montagejobb runt omkring i Sverige.

– Sedan köper dessa firmor i olika utsträckning trycksaker och storformatsproduktion av oss till deras egna kunder. 

Miljötänket är viktigt och Storprint använder bläck utan lösningsmedel i sina tryckmaskiner

Miljövänligare med bläck utan lösningsmedel

Johan Andersson arbetar uteslutande med digitaltryck och använder lösningsmedelsfritt bläck i sina maskiner. Miljöfrågor är viktigt för honom och han brinner för att påverka miljön så lite som möjligt på alla nivåer.

– Dels ska man jobba i det själv, men sedan ska man också kunna stå för det. Basen i tryckfärgen till våra maskiner för att trycka kuvert är gjord av soja – det är lite kul.

Miljötänket går igen som en röd tråd i allt från att använda Svanenmärkt papper, returnera bläckpatroner och samordna kunders postgång till att sätta solfilm på fönstren för att sänka temperaturen inomhus och installera laddstolpe som en service för kunder och leverantörer med elbil.  

– Vi skickar rätt mycket paket men försöker får våra kunder att sambeställa sina ordrar i stället för att lägga ett paket i veckan. Dels sparar man fraktkostnad men det handlar också om miljön.

Storprint valde Energi2 som del i sitt miljötänk i kombination med bra fast pris 

– Miljöfrågan var även viktig när jag valde elbolag, var elen kommer ifrån. När vi tecknade avtal med Energi2 elhandel var det viktigt att så stor del som möjligt kom från förnybara källor. En annan fördel var att vi fick ett bra fast pris, med lägsta prisgaranti.

– Elförbrukningen är inte en så stor del av företagets omsättning, men jag har en app i telefonen där jag håller koll, och sätter igång maskinerna när jag går hem – så arbetar de under natten och jag har en färdig leverans på morgonen.

Kunderna är varierade – här en folder till en antik- och konstaffär. Storprints vanligaste kunder är små och medelstora företag.

En annan sak han uppskattar som egenföretagare är att Energi2 erbjuder samfakturering – han får både nät- och elfakturan på samma faktura, det blir tolv verifikationer mindre om året.

Kuvertbutiken.se med Sveriges bästa priser på kuvert med fyrfärgstryck

Johan Andersson tycker om utveckling och utmaningar och startade Kuvertbutiken som en avknoppning till Storprint 2019. I början bars den av Storprint, men under coronaåren har det varit tvärtom – mässor och events tvärstannade medan Kuvertbutiken expanderade.

– Vi har ett starkt erbjudande, vi går ut och säger att vi har Sveriges bästa priser på kuvert med fyrfärgstryck, med en dags leverans. Ingen annan är galen nog att lova detta och visst har det varit tight ibland, med lite större ordrar på t.ex. 10.000 tryckta kuvert till en och samma kund, men det går – vi har alltid pallvis med kuvert hemma och vi har bra kapacitet i våra maskiner.

Under pandemin blev avknoppningen Kuvertbutiken det starkaste benet

.

Runt 2016-2017 tog de stora tryckerierna beslutet att sluta trycka kuvert själva, och där såg Johan Andersson ett svart hål på marknaden. Kuvertbutiken säljer sex olika sorters kuvert och all försäljning går via webben. Kunderna finns i hela Sverige med dominans på Stockholm, Mellansverige och Norrland.

De sex sorterna står för mer än 90 procent av totala marknaden på kuvert i Sverige. Sedan finns det flera hundra varianter på kuvert som tillsammans står för mindre än 10 procentav marknaden. [Office7]

– Vi har försökt göra en så rak beställningsprocedur som möjligt. Det ska vara enkelt att handla och vi tycker att många krånglar till det på nätet. Vår målsättning är att kunden snabbt och enkelt med några knapptryckningar ska kunna hitta rätt. Numera går det även att beställa olika sorters trycksaker via Kuvertbutiken.

Merparten av kunderna är småföretagare, hantverkare står för den största delen men han har också många kunder inom branscher som revisorer, advokater, städfirmor och liknande. Företagen behöver tryckta fönsterkuvert för att skicka offerter, fakturor, dokument och annat till sina kunder och uppdragsgivare

– Jag har också ett portoavtal med Postnord där jag gör brevutskick för andra företags räkning. Vi kan trycka ett kuvert med ett företags logotyp, trycka ett brev, stoppa i och skicka. Sammanlagt kostar alltihop mindre än ett vanligt porto inom Sverige. Då är det i och för sig lite volym på det, minst 500 brev och ofta flera tusen.

En dag på jobbet varierar – från bildekor till massutskick.

– Det roligaste med att driva företagen är att hitta det kunden är ute efter, men som de inte riktigt vet om.

Text & foto: Caroline Alesmark